MEMORANDUM GENERASI MUDA MALAYSIA

‘MEMPERTAHAN PERLEMBAGAAN; MEMELIHARA KEDAULATAN; MENERUSKAN KEGEMILANGAN’

15HB MEI 2008

Usaha menandatangani memorandum generasi muda Malaysia adalah khusus dilaksanakan untuk menyatakan pendirian generasi muda berkenaan pelbagai isu yang berkait langsung dengan kestabilan politik dan keharmonian kaum yang selama ini dinikmati di negara bertuah ini.

Berasa khuatir dengan sikap sesetengah pihak yang mengambil kesempatan dari suasana politik untuk memulakan sikap biadab dan cenderung ke arah penghinaan langsung kepada institusi Raja-Raja Melayu – yang menjadi elemen penting kepada kestabilan politik selama ini.

Atas dasar cinta Negara yang kukuh dan luhur – generasi muda Malaysia secara sepakat dan sepenuh hati ingin mengambil ketetapan berikut dengan menandatangani memorandum ini secara sukarela dan ikhlas hati tanpa mengira fahaman politik, agama dan kaum, iaitu :-

· MEMPERTAHAN dengan sepenuh hati dan kesungguhan – segala sifat dan amalan Rukunegara yang menjadi tiang seri kepada kestabilan Negara;
· MEMELIHARA kedaulatan institusi Raja berperlembagaan;
· MENERUSKAN usaha dan tanggungjawab untuk mempertahan kegemilangan dan kejayaan Malaysia selama ini;
· MENGHARGAI kemerdekaan dan nikmat pembangunan Negara;

Memorandum ini juga dengan secara jelas ingin mengusulkan perkara berikut:-

· MENYOKONG sebarang tindakan yang diambil kepada mana-mana pihak yang cuba menganggu gugat keharmonian kaum, agama dan institusi raja berperlembagaan;
· MENOLAK sama sekali amalan yang mampu mencetuskan ketegangan kaum;
· MEMUPUK perpaduan dan amalan nilai murni di kalangan generasi muda tanpa mengira agama, kaum dan latar belakang;

Adalah menjadi harapan kami, generasi muda Malaysia agar pandangan dan komitmen kami ini diterima dengan hati yang terbuka. Memorandum dan suara generasi muda Malaysia ini seharusnya cukup memberikan bayangan bahawa kami tidak akan mudah diheret ke arah amalan politik kebencian dan penghinaan yang diamalkan sesetengah pihak.

Kami punya tanggungjawab dan peranan yang besar – dan tidak akan sesekali meletakkan masa hadapan kami di atas tangan mereka yang tidak menghormati amalan Perlembagaan dan asas Rukunegara.

Sekian.

5/29/08

MMMM bakal menghadap raja-raja Melayu

Majlis Muafakat Melayu Malaysia (MMMM) akan menghadap raja-raja Melayu dan Yang Dipertua negeri dalam jangka waktu terdekat ini, bagi mempersembahkan dan menerangkan resolusi yang dipersetujui untuk perhatian mereka.

Setiausaha Satu Gabungan Penulis Nasional (Gapena), Prof. Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata, sehingga kini MMMM telah mengutus surat temu janji kepada pihak berkenaan bagi tujuan tersebut.

''Nampaknya Alhamdulillah, surat-surat itu sudah mendapat maklum balas daripada Yang Dipertua Pulau Pinang, Tun Abdul Rahman Abbas dan Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd. Khalil Yaakob.

''Kita turut menerima maklum balas dari Yang Dipertuan Negeri Sembilan, Tuanku Ja'afar Tuanku Abdul Rahman manakala yang lain akan menyusul kemudian,".

Zainal Abidin berkata, langkah menghadap pihak istana bertujuan mempersembahkan dan menerangkan isi kandungan resolusi yang dipersetujui menerusi kongres tersebut untuk perhatian mereka.

''Ini adalah berikutan titah Sultan Johor, Sultan Iskandar Sultan Ismail supaya MMMM menghadap raja-raja Melayu bagi tujuan tersebut," katanya.

Beliau berkata, ia bagi membolehkan raja-raja negeri lain meneliti sendiri setiap resolusi yang dipersetujui 2,100 peserta yang mewakili 200 pertubuhan bukan kerajaan (NGO), pada Kongres Permuafakatan Melayu yang diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa, Persada Johor Bahru, baru-baru ini.

Menurutnya, setelah bersidang selama tiga hari, jawatankuasa itu yang diketuai Ketua Satu Gapena, Tan Sri Prof. Emeritus Dr. Ismail Hussein; Datuk Yahya A.Jalil; Prof. Datuk Dr. Zainal Kling dan beliau telah menghadap Sultan Johor, Sultan Iskandar pada 4 Mei lepas.

Pada majlis menghadap di Istana Bukit Serene itu, katanya, kegembiraan Sultan Johor jelas kelihatan apabila baginda telah membaca dan meneliti dengan serius resolusi berkenaan.

1 comment:

abe MIE 'TERJAH' said...

salam...

jadikan pengajaran bagaimana raja di nepal ditumbangkan. Indonesia dahulunya sebuah negara beraja teragung di NUsantara kini menjadi republik.

thailand sahaja berjaya kekalkan rajanya ke tahap optimum. Begitu juga dengan jepun. apapun, raja di negera Islam seperti Arab saudi, kuwait...semuanya 'selipar jepun' iaitu tak ada kelas dan gagal memimpin negara.

kita jadikan semua itu sebagai pengajaran dan pengalaman.

pkrpasdap.blogspot.com