MEMORANDUM GENERASI MUDA MALAYSIA

‘MEMPERTAHAN PERLEMBAGAAN; MEMELIHARA KEDAULATAN; MENERUSKAN KEGEMILANGAN’

15HB MEI 2008

Usaha menandatangani memorandum generasi muda Malaysia adalah khusus dilaksanakan untuk menyatakan pendirian generasi muda berkenaan pelbagai isu yang berkait langsung dengan kestabilan politik dan keharmonian kaum yang selama ini dinikmati di negara bertuah ini.

Berasa khuatir dengan sikap sesetengah pihak yang mengambil kesempatan dari suasana politik untuk memulakan sikap biadab dan cenderung ke arah penghinaan langsung kepada institusi Raja-Raja Melayu – yang menjadi elemen penting kepada kestabilan politik selama ini.

Atas dasar cinta Negara yang kukuh dan luhur – generasi muda Malaysia secara sepakat dan sepenuh hati ingin mengambil ketetapan berikut dengan menandatangani memorandum ini secara sukarela dan ikhlas hati tanpa mengira fahaman politik, agama dan kaum, iaitu :-

· MEMPERTAHAN dengan sepenuh hati dan kesungguhan – segala sifat dan amalan Rukunegara yang menjadi tiang seri kepada kestabilan Negara;
· MEMELIHARA kedaulatan institusi Raja berperlembagaan;
· MENERUSKAN usaha dan tanggungjawab untuk mempertahan kegemilangan dan kejayaan Malaysia selama ini;
· MENGHARGAI kemerdekaan dan nikmat pembangunan Negara;

Memorandum ini juga dengan secara jelas ingin mengusulkan perkara berikut:-

· MENYOKONG sebarang tindakan yang diambil kepada mana-mana pihak yang cuba menganggu gugat keharmonian kaum, agama dan institusi raja berperlembagaan;
· MENOLAK sama sekali amalan yang mampu mencetuskan ketegangan kaum;
· MEMUPUK perpaduan dan amalan nilai murni di kalangan generasi muda tanpa mengira agama, kaum dan latar belakang;

Adalah menjadi harapan kami, generasi muda Malaysia agar pandangan dan komitmen kami ini diterima dengan hati yang terbuka. Memorandum dan suara generasi muda Malaysia ini seharusnya cukup memberikan bayangan bahawa kami tidak akan mudah diheret ke arah amalan politik kebencian dan penghinaan yang diamalkan sesetengah pihak.

Kami punya tanggungjawab dan peranan yang besar – dan tidak akan sesekali meletakkan masa hadapan kami di atas tangan mereka yang tidak menghormati amalan Perlembagaan dan asas Rukunegara.

Sekian.

6/30/08

TLDM perlu seimbang kuasai ilmu ketenteraan, akademik

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah, pegawai dan anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) mesti mempunyai keupayaan seimbang antara akademik dan ilmu ketenteraan kerana sistem persenjataan moden memerlukan pengendali berilmu tinggi dalam peperangan. Baginda bertitah, pencapaian akademik dan ilmu ketenteraan perlu ditingkatkan bagi memastikan anggota TLDM mahir dalam mengendalikan senjata dan mengatur strategi peperangan.

"Warga TLDM juga wajar mengkaji sejarah kewujudan, keagungan dan peranan tentera laut di seluruh dunia terutama ketika berhadapan dengan peperangan dan mempertahankan keselamatan negara. Sejarah kejayaan dan kegagalan tentera laut dari negara lain perlu dijadikan iktibar untuk memperkuat lagi TLDM sekali gus memastikan ia lebih mantap, digeruni lawan dan kawan," titah baginda pada majlis istiadat Perbarisan Diraja dan Pengurniaan Watikah Tauliah Pegawai Kadet Tauliah Jangka Pendek ke-56 dan Graduan ke-17, di KD Pelandok, Pangkalan TLDM, di sini, semalam.

Hadir sama Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Wira Abu Seman Yusop dan Panglima TLDM, Datuk Abdul Aziz Jaafar. Seramai 61 Pegawai Kadet Kanan (PKK) Pengambilan Ke-56 dan lima Pegawai Graduan (PG) Pengambilan Ke-17 menerima pengurniaan watikah daripada Sultan Sharafuddin. Syazrie Abdul Rahman dipilih sebagai PKK Terbaik Keseluruhan bagi Kursus Kelayakan Pegawai Muda dan menerima pengurniaan pedang kehormat daripada Sultan Sharafuddin yang juga Kapten Yang Dipertua TLDM.

Hui Juin Hung dianugerahkan sebagai PKK Terbaik Akademik manakala Leftenan Faizul Zabari sebagai PG Terbaik Keseluruhan.

Titah baginda, warga TLDM juga perlu menyuburkan semula tradisi 'The Navy People' yang menjadi kemasyhuran pelaut dulu dan menjadikan tradisi berkenaan sebagai alat untuk bersatu padu selain menggunakan ungkapan 'naval term' sebagai satu bahasa dan kebanggaan di kalangan pegawai dan anggota TLDM.

"Pada masa sama, beta mengingatkan supaya warga TLDM tidak melupakan cabaran lain yang dihadapi pada peringkat antarabangsa terutama membabitkan perkembangan teknologi maklumat yang begitu pantas memberi kesan kepada keselamatan dunia," titah baginda.

No comments: